søndag den 26. august 2012

Ronnebys blomsterpragt 1. del

I denne weekend har jeg været på besøg hos min ret ukendte familie i Sverige. Min mormor var svensk og havde en stor familie som vi her i Danmark ikke har haft særlig meget kontakt med gennem mange år.

Men det har jeg så rådet bod på nu og udover familien bragte weekenden mange skønne blomsteroplevelser med sig.

Lørdag morgen besøgte vi Brunnsparken i Ronneby - et gammelt kursted, som nu er en helt unik park. Læs mere om parken her.

Her findes de mest fantastiske blomsterarrangementer og min mor og jeg kunne have gået med næsen i bedene i timevis. Men min bror var også med og han er måske knap så blomsterinteresseret som os................så vi forbarmede os efter noget tid og fandt nogle nye blomster et andet sted at falde i svime over.

I parken er de mest fantastiske rhododendron, så et besøg i maj/juni står højt på ønskelisten hos mig.

Her kommer et skønsomt udvalg af billeder fra parken - som selvfølgelig på ingen måde lever op til virkelighedens skønhed, men de giver et meget godt indtryk. Jeg vil anbefale dig at klikke på billederne for at se dem i lidt større version.

Rundt om nogle af de store rhododendron var anlagt de smukkeste
bede i afstemte farver, meget, meget smukt.

Grønt kan i sig selv også være godt.


Normalt ikke min farvekonstellation, men suverænt smukt.



Svenskerne kan et eller andet med at skabe hele malerier
af blomster. De smukke, lilla husløg i midten ville jeg
gerne have haft et par stykker med hjem af.......men
det ville ligesom lidt for tydeligt kunne ses hvis jeg
snuppede et.............. :o)

Se, sådan et bed kunne man meget nemt finde i min kommende
landbohave.............

Her var en overflod af de smukkeste dahliaer, som er på
ønskesedlen til næste års dahliabede.

Af kaktustypen.

Denne har jeg aldrig set før, men den er helt fantastisk smuk, så
den SKAL jeg have fundet til foråret.

Og det var så del 1 af besøget i Ronneby. I morgen fortæller og viser jeg mere både fra Brunnsparken og resten af Ronneby og omegn.

Nyd det derude.

1 kommentar:

  1. Ja det var jo lige så spændende og nu fandt jeg så ud af at det var i Sverige!
    Blev nu for nysgerrig efter at se mere derfra, og da du jo havde skrevet II, måtte der også være en 1'er!
    Den nederste dahlia er jeg også helt vild med, ligner et lykkehjul.
    Jeg har lige lært, at de er supernemme at formere, man plukker en gren sætter den i vand og så skulle der komme rødder. (jeg har bare ikke prøvet selv endnu)! Det bliver til næste år.

    SvarSlet